مراقب تغذیه فرزندتان در مدرسه باشید

مراقب تغذیه فرزندتان در مدرسه باشید

مراقب تغذیه فرزندتان در مدرسه باشید

 

بعد از سپری شدن تابستان گرم همراه با روزهایی طولانی، نوبت هم که باشد می رسیم به هوای خنک، روزهای کوتاه و صدای خش خش برگهای افتاده بر روی زمین ؛ فصلی که برای همه ما یک معنای خاصی را می دهد ، با شروع درس و مدرسه چه دانش آموزی در خانه داشته باشیم و چه نداشته باشیم، باز هم با بازشدن مدارس و رسیدن بوی ماه مهر به یاد روزهای درس و تحصیلی خودمان خواهیم افتاد و یاد و خاطره خوب آن روزها برای ما زنده خواهد شد. البته بی شک شروع پاییز برای دانش آموزان و خانواده های شان مهم تر بوده و در نتیجه تغییراتی را برای آنها به همراه می آورد.

و اینک  به مهم ترین کاری که مادران باید در طول سپری شدن زمان فرزند خود در مدرسه انجام دهند می پردازیم و آن هم این است که آنها باید به فکر تغذیه فرزندشان باشند؛ میان وعده هایی برای آنها محیا کنند که هم سالم و هم خوشمزه باشد .

در طول نه ماه مدرسه تغذیه ی بچه ها باید از همیشه مفیدتر و مقوی تر باشد دلیل آن این است که در این زمان فرزندمان چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ فکری فعالیت بیشتری نسبت به قبل دارد

  • صبحانه را جدی بگیرید و از وعده غذایی فرزندتان حذف نکنید

معمولا برخی از بچه هایی که عادت ندارند صبح زود از خواب بیدار شوند، ​ راحت صبحانه نمی خورند و این مشکل میان کودکان پیش دبستانی و سال های اول دبستان بیشتر قابل رویت خواهد بود.دلیل آن هم این است که این بچه ها تا سال قبل، هر وقت می خواستند از خواب بیدار می شدند و صبحانه شان را می خوردند ، بنابراین کاملا طبیعی است که صبح زود، میلی به خوردن صبحانه نداشته باشند. اما همان طور که همه ما می دانیم، صبحانه وعده ای است که به هیچ وجه و در هیچ شرایطی نباید حذف شود. پس مهم است که والدین به شیوه ای مناسب، کودک را تشویق به مصرف صبحانه کنند.

برای این کار باید کودک را زودتر به رختخواب بفرستید. چون هرچه شب زودتر بخوابد، صبح ​ سرحال تر و شاداب تر از خواب بر می خیزد و صبحانه اش را می خورد. البته ممکن است خیلی از بچه ها هم برای این که چند دقیقه بیشتر در رختخواب باشند، صبحانه را حذف می کنندالبته این نکته برای ما بزرگترها هم اتفاق می افتد !!!! گاهی هم والدین خیلی حوصله ندارند با فرزندشان بحث کنند و از آنها بخواهند صبحانه شان را بخورند؛ در حالی که هیچ وقت نباید کودک را بدون خوردن صبحانه راهی مدرسه کنید. مطمئن باشید این کار باعث می شود فرزندمان کم حوصله باشد و حتی در مدت زمانی که در مدرسه حاضر است در وضعیت تحصیلی اش تاثیر بگذارد

  • بهترین میان وعده ها برای دانش آموزان

مدرسه برای خیلی از بچه ها بهترین فرصت است تا با دور دیدن چشم والدین خود شروع به خوردن تنقلاتی مثل چیپس و پفک کنند و همچنین میوه ها و سبزیجات کمتری مصرف کنند. شاید هم خانواده این بچه ها زمانی برای تهیه میان وعده های خوشمزه و مقوی را ندارند و ترجیح می دهند فقط مقداری پول برای تهیه خوراکی در اختیار کودک قرار دهند یا این که خودشان این مواد را برایش تهیه می کنند. در حالی که والدین باید با برنامه ریزی دقیق تری، میان وعده هایی مناسب برای کودک فراهم نمایند تا هم به حفظ سلامت او کمک کند و هم از نظر اقتصادی به ضرر خانواده نباشد.تعداد میان وعده ها به تعداد زنگ های تفریح و ساعاتی بستگی دارد که فرزند شما بیرون از خانه است.

یکی از مواردی که سالیان سال به خوردن آن برای دانش آموزان اشاره شده خوردن نان و پنیر و گردو یا سبزی خوردن است شما می توانید آن را بصورت یک ساندویچ آماده کنید و به فرزند خود بدهید .

بهتر است میان وعده ها را در ظرفی مناسب سن و سال فرزند خود و یا لقمه هایی تهیه کنید و آن را در پلاستیکی قرار دهید ، فراموش نکنید هر روز بعد از برگشتن فرزند خود از مدرسه، ظرف غذای او را بشوئید و خشک کنید تا برای فردا آماده شود. در ضمن فراموش نکنید هر وقت فرزندتان از مدرسه به خانه بر میگردد، داخل کیف او را چک کنید چون گاهی پیش می آید بچه ها خوراکی هایشان را فراموش می کنند و این لقمه ها چند روز در کیف شان ​می ماند و کپک می زند.

علاوه بر این، می توانید از انواع میوه های تازه فصل و انواع مغزها مانند پسته، فندق و گردو یا میوه های خشک مانند کشمش، برگه و انجیر خشک هم استفاده کنید؛ این میان وعده ها هم سالم و مغذی است و هم زحمت تهیه کردن ندارد.

  • نوشیدنی های مناسب

خیلی خوب است​ به فرزندتان یک بطری آب بدهید تا با خودش به مدرسه ببرد. بچه های دبستانی و پیش دبستانی معمولا قدشان به راحتی به شیرهای آب مدرسه نمی رسد و به همین دلیل ممکن است دهان شان به شیر آب بخورد و احتمال بروز بیماری ها افزایش یابد. همچنین اگر امکانش را داشته باشید و مدرسه نیز مشکلی در این زمینه نداشته باشد، خوب است روزهایی در هفته به جای آب، برایش شیر بسته بندی کوچکی بگذارید تا از خواص شیر هم استفاده کند.

همچنین شما می توانید در برخی از روزها آب میوه های تازه برایشان بگیرید هم یک تنوع برایشان می شود و هم باعث تقویت فرزندمان می شود . مثل آب پرتقال ، شیر موز و …)

  • خوردن عصرانه کمک می کند تا دانش آموزان بهتر درس بخوانند

معمولا بچه ها عصر هم گرسنه می شوند و دوست دارند عصرانه بخورند. مادرها هم باید عصرانه ای ساده، خوشمزه و مقوی برای شان آماده کنند تا پس از چند ساعت درس خواندن، چیزی خورده و دوباره با انرژی بیشتر آماده درس و انجام تکالیف شوند.برای عصرانه می توانید کیک ساده ای بپزید و همراه با شیر به اتاق کودک ببرید یا این که چند عدد میوه را به شکل زیبایی تزئین کنید و به او بدهید.

 

والدین گرامی : به تغذیه فرزندانتان اهمیت دهید و خوردن صبحانه را یکی از ارزشمنتد ترین وعده غذایی خود بدانند

 

برای خرید قمقمه و ظروف غذایی مناسب برای فرزندانتان کلیک کنید

 

۱۳۹۴-۶-۲۱ ۰۹:۵۴:۲۱ +۰۰:۰۰